Cusco week 1 en 2. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mathijs Verhoev - WaarBenJij.nu Cusco week 1 en 2. - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mathijs Verhoev - WaarBenJij.nu

Cusco week 1 en 2.

Door: The man itself.

Blijf op de hoogte en volg Mathijs

24 Mei 2014 | Peru, Cuzco

Hola Amigos,

Ik zit nu al weer twee weken in Peru en vond het toch maar tijd om mijn ervaringen tot nu toe met jullie te delen.

De vlucht naar Peru ging goed, het was een extreem gek moment toen ik in mijn eerste vlucht zat. Ik liet alles achter en ging in mijn eentje naar Zuid-Amerika. Het voelde heel erg spannend, maar het was vooral een euforisch moment. Op naar iets wat compleet onbekend is. Aangekomen op Madrid moest ik 10 uur wachten, ik ben maar van het vliegveld afgegaan, want 10 uur wachten op een vliegveld is voor geen enkel mens goed. Eenmaal in het vliegtuig naar Peru begon de spanning nog meer te stijgen, gelukkig was ik helemaal gesloopt want ik moest om 5 uur op die ochtend, dus ik kon meteen in slaap vallen. In Lima aangekomen pakte ik het volgende vliegtuig richting Cusco, waar ik de komende 3 maanden zal verblijven.

Ik stapte uit het vliegtuig in Cusco en merkte al meteen dat het heel erg hoog ligt, op ongeveer 3400 meter. Toen ik buiten kwam van het vliegveld zocht ik naar een taxichauffeur met mijn naam die mij naar mijn gastgezin zou brengen. Het eerste half uur was er niemand met mijn naam te bekennen, dus ik ben maar ergens op mijn gemakje gaan zitten. Na een tijdje wachten kwam er een verstrooid uitziende taxichauffeur aanlopen met een verfrommeld en half dichtgevouwen briefje waar mijn naam op stond. De taxichauffeur begon meteen Spaans tegen me te praten, wat me nogal overviel, maar goed, met de twee woorden; 'no Español' begreep hij al snel dat ik hem niet kon verstaan. Ik ben 3 jaar geleden in Egypte geweest, dus ik heb al wat gekkige rijkunsten gezien, maar hier kunnen ze er ook aardig wat van. Het verkeer is een chaos, wat echt fantastisch is om te zien. De taxichauffeur zette me af in de straat waar mijn gastgezin woont. Hij stopte midden in het doorgaand verkeer, pakte mijn tassen uit de kofferbak, gaf ze aan mij en zei met gebrekkig engels; 'There family'.
Ik liep naar de deur die van mijn familie zou moeten zijn, het was echter een poort dat naar een kleine binnenplaats leidde. Toen ik aankwam op het binnenplaatsje was ik compleet verlamd door wat ik zag.
Er stonden een paar huizen die zelf in mekaar getimmerd waren, met golfplaten daken, er liepen kippen rond en er lagen een paar zwerfhonden. Dit is in principe compleet normaal hier in Peru, ook vond ik het niet een heel gek gezicht gezien mijn eerdere reiservaringen, maar omdat mijn coördinator tegen mij had gezegd dat het een 'middle class family' was, was ik even geschokt. Ik bleef rustig wachten en kwam aardig bij van de schrik. Na 10 minuten gewacht te hebben, ging ik zelf maar op onderzoek uit. Ik sprak een paar mensen aan, helaas konden we mekaar niet verstaan. Na wat rond gezocht te hebben vond ik een bel verstopt achter tralies. Ik belde aan en er verscheen een vriendelijk hoofd uit een raam een aantal verdiepingen hoger. De deur werd opengedaan en de tralies gingen van het slot. Ik werd begeleid door een vriendelijke vrouw die mij mijn kamer liet zien. Mijn kamer is erg mooi en westers. Ik zit op een verdieping met 4 andere mensen die hier ook zitten. Nadat ik mijn spullen in mijn kamer gedropt had, liep ik naar het appartement van mijn gastgezin, wat een verdieping hoger zit dan mijn kamer. Na een warme lunch en een kleine intro met gebrekkig engels ging ik op bed liggen en heb ik voor 5 uur geslapen. 's Avonds heb ik nog avond gegeten en daarna ben ik naar bed gegaan en heb ik een prima 12 uur slaap gehad.

De volgende dag heb ik 's ochtends weinig gedaan, een beetje rondgesnuffeld in mijn kamer en het appartement verkend. Na een beetje een idee te hebben gekregen van hoe het appartement in mekaar zit heb ik na de lunch met een van de twee meisjes die hier ook zitten en een meisje uit Orlando de zonnetempel van de Incas hier in Cusco bezocht. We hebben een gids genomen en het was erg mooi, maar op een gegeven moment begint het allemaal erg op mekaar te lijken. Na 2 uur zijn we naar buiten gegaan en zijn we Cusco verder ingedoken. We kwamen aan bij een cafeetje wat erg relaxed was; er was buiten een plekje omringd door de berg waar Cusco op gebouwd is met een vuurkorf in het midden en wat lig stoelen en sofa’s er omheen. Hier heb ik voor het eerst coca thee gedronken. Dit is warm water met coca bladen (ja hetzelfde waar ook cocaïne van gemaakt wordt, en nee je wordt er niet high van). Het werkt juist tegen de zogenaamde hoogteziekte wat mensen hier ervaren. Omdat Cusco zo hoog ligt gaat je hart wat meer tekeer als je loopt, is de druk wat hoger en de lucht wat droger. De meeste mensen ervaren hierdoor wat narigheden, zoals misselijkheid, hoofdpijn etc. Het gaat mij tot nu toe erg goed af, af en toe wat druk op mijn hoofd en mijn hart gaat wat meer tekeer dan normaal, maar ja ik ben een roker, dus verwacht ik ook niet anders. Back to the subject. De coca thee is erg lekker, en ik ben er spreekwoordelijk verslaafd aan geraakt. Na dit lekkere theetje zijn we weer terug naar huis gekeerd.

Zaterdag ben ik samen met 3 anderen naar Tipon gegaan. We hebben het openbaar vervoer genomen, wat ook hier een fantastische ervaring is. Ze rijden als gekke ja, maar in de bus zelf zitten ook aardig gekkige mensen. Mensen stappen de bus in en proberen je dingen te verkopen, noem het maar op. Op een gegeven moment kwam er een vent naar binnen met een vuilniszak (ja vuilniszak) vol met kippen of vogels. Ik heb de lieve man niet echt gevraagd wat er in zat, maar ik hoorde wat gesjirp uit de zak komen en trok al gauw mijn eigen conclusie dat er gevogelte in zat. Eenmaal in Tipon aangekomen zijn we naar de Sixtijnse Kapel van Zuid-Amerika gegaan. Het was wel mooi, maar ik vind het katholieke geloof af en toe een beetje te dominerend, dus ben ik na een tijdje naar buiten gegaan waar ik een lokaal evenement tegenkwam in het teken van moederdag. Dat vieren ze hier blijkbaar ook. Er zaten allemaal oude vrouwtjes op plastic stoeltjes onder een tentje en na een stuk of 5 keer aangekondigd te hebben dat het evenement begon, werd er gedanst en gezongen op straat. Na een tijdje werden we het zat en zijn we op de terugweg naar Cusco gestopt bij een paar leuke Inka sites. Ik vind de Inca sites een stuk mooier dan het katholieke erfgoed hier. Thuis aangekomen zijn we Plaza de Armas opgegaan voor een Cusqueña, het Cusceense bier wat prima te zuipen is.

Zondag zijn we weer met dezelfde mensen naar Pisac gegaan. We pakte opnieuw het openbaar vervoer, dat eigenlijk geen lijnbus is, maar een particuliere bus die wordt gehuurd en mensen oppikt en afzet. Pisac was aardig bijzonder, het waren allemaal kleine dorpjes van de Inca’s die in de bergen woonden. Ik zal jullie de details verder besparen want zonder uitgebreide geschiedenis er achter lijkt het net een hoop stenen. Na een flinke trektocht van dorpje tot tempel besloten we om geen taxi te pakken naar beneden, maar naar beneden te lopen. Het was een mooie tocht met veel bijzondere natuur en dieren om ons heen. Het mooie van alles was dat je door de plateaus van de Inka moest lopen om naar beneden te komen, dit maakt het toch net even iets meer specialer dan wanneer je ze van een tiental meter verder bekijkt.

Maandag ben ik begonnen met mijn eerste lessen Spaans. Mijn school zit in een oud koloniaal gebouw met een pleintje en wat bomen in het midden waar de kolibries graag rondvliegen. Ik heb 4 uur per dag les, van 9 tot 1. Mijn school is gelukkig maar 5 minuten lopen van mijn gastgezin vandaan. De lessen zijn in tweeën opgesplitst, ik heb dan ook 2 verschillende leraren per dag. In de les wordt voornamelijk Spaans gepraat zodat je er meteen gewend aan raakt. De eerste les was nogal gek, want je moet ineens naar iemand luisteren die een onbekende taal spreekt, en daar ook nog eens wat van leren. Tot nu toe gaan alle lessen aardig goed en heb ik aardig wat geleerd. Het is voornamelijk grammatica wat ik krijg. Het laatste half uur van de les houden mijn leraressen en ik altijd een kleine conversatie in het Spaans, om het spreken van de taal te oefenen. In de middag heb ik vrij weinig gedaan. Ik merkte dat ik aardig moe was van de Spaanse lessen, want je bent 4 uur achter mekaar intensief een andere taal aan het oefenen. Het zijn ook nog eens privé lessen, dus moet ik wel opletten.

Dinsdag ben ik na mijn Spaanse lessen naar een museum over genezende en heilige planten die hier worden gebruikt gegaan samen met iemand van hier. Er was erg veel te lezen over Coca bladeren en Ayahuasca. Ik vond dit misschien nog wel de meest interessante dingen tot nu toe.

Woensdag ben ik naar Christo Blanco gegaan, dat is een jezus beeld, net als die van Rio alleen dan een stuk kleiner. 's Avonds is het beeld verlicht en zie je op de top van de berg een wit beeld staan in de zwarte nacht. 's Avonds heb ik een aantal Nederlandse gasten ontmoet en zijn we lekker Hollands wezen bieren.

Vrijdag ben ik overdag met Pauline, het franse meisje dat hier zit, Cusco dieper gaan verkennen. Ik wou wat meer van de Cusceense gemeenschap zien en wat meer de straten op gaan om te kijken hoe het er aan toe gaat hier in Peru. Ik ben een aantal jaar geleden in Egypte geweest, in het binnenland, en het is eigenlijk niet veel anders dan daar. Het is hier gelukkig een stuk schoner, plus 1 voor Peru. De straten worden overspoeld met mensen die eten en andere dingen verkopen op de straat. Iedereen zit aan de straatkant zijn/haar fruit te verkopen in de hoop wat geld te verdienen. Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat deze mensen überhaupt wat verkopen, gezien het feit er per meter stoeprand 3 mensen op een kleedje gepropt zitten en allemaal hetzelfde verkopen. Het is een mooi gezicht hoe het leven hier op straat plaats vind. Mensen zitten op de treinrails wat te drinken en praten totdat er een trein aankomt, winkels puilen uit van het snoepgoed, auto's razen door het verkeer heen, mensen schreeuwen naar mekaar op straat, straatmuzikanten proberen hun CD's te verkopen, overal om je heen gebeurt wel iets dat je niet zo gauw in een westers land terug zal vinden. Iets wat ik persoonlijk heel mooi vind. Ik kan gerust in mijn eentje door het Peruaanse gedeelte van Cusco lopen en genieten van het leven dat hier op straat plaatsvind. Na genoeg indrukken op te hebben gedaan besloten we om nog meer indrukken in ons op te nemen door naar de markt St. Pedro te gaan. Dit is een overdekte markt gevuld met alleen maar lokale kraampjes. De markt is onderverdeeld in verschillende categorieën. Er is een stuk waar alleen maar kleding verkocht wordt, een stuk waar alleen maar groente verkocht wordt, een stuk voor fruit, een stuk voor vleeswaren noem maar op. We zijn op ons gemakje door de markt gelopen en hebben onze ogen uitgekeken van wat er allemaal te vinden was. Het is een hele vieze rommelige markt en het ene moment loop je langs kraampjes waar smoothies verkocht worden en het andere moment zie je een plankje met, jawel, kikkerbilletjes liggen. Het vleeswarengedeelte is ook een magnifiek iets. Ik heb in Egypte al het nodige gezien op de lokale markt daar maar dit was ook een mooie ervaring. Je moet niet vies zijn van een beetje slachterij want je ziet hier de koeien koppen met hun tongen uit hun bek hangen en andere gekkigheden die ik jullie zal besparen.
Vrijdag avond zijn we met de twee meisjes die hier zitten en nog een paar andere gappies van de school uitgegaan. Het uitgaansleven hier in Cusco is erg anders dan ik gewend ben thuis. Je wordt hier bij elke club naar binnengelokt met gratis drank en als je het een beetje goed doet eindig je in een club met 8 coupons voor gratis drank. In de clubs hier wordt meestal tot 11 uur de salsa gedanst, iets wat erg mooi is om te zien, het is een hele mooie flirterige dans. De dansers hebben meerdere danspartners en iedereen geniet in volle teugen van het dansen. Helaas had ik geen idee hoe het moest, dus heb ik besloten om maar salsa lessen te nemen zodat ik een beetje mee kan dansen. Het gaat hier voornamelijk om dansen, iets wat ik mooi vind om te zien. Uitgaan is erg mooi hier en er gebeuren genoeg dingen om je heen.

Zaterdag was het zwaar in de ochtend, maar ik had beloofd aan een meisje uit Collorado om mee te gaan naar wat Inka ruïnes en de zoutmijnen. Dit keer kwam het op ons zelf aan, de vorige keren was het Franse meisje mee en die wist precies waar we naartoe moesten, maar zij was al vroeg in de ochtend weggegaan om haar vliegtuig naar Europa te pakken. Het uitvogelen van de weg ging aardig prima maar toch was het spannend. Je vraagt aan een vent die op een burger zit te kauwen achter een loket of er bus naar Urabamba gaat, de gozer kijkt niet op en strekt ongeïnteresseerd zijn vadsige hand uit richting 4 bussen die allemaal een andere kant op gaan. Eenmaal een bus uitgepikt te hebben kwamen we er achter dat we in de verkeerde bus zaten, omdat er buiten op straat werd geroepen; URABAMBA!! In de bus zelf was het ook nog maar de vraag of we bij de goede ‘bushalte’ uitstapte, ze hebben hier namelijk geen duidelijke bushaltes met de naam; 'Prinselaan' of 'Rotterdamseweg', maar een soort van zelf bedachte bushaltes waar geen enkel teken van een bushalte staat. Uiteraard kwamen we aan bij de goede stop, we huurde een taxi voor een hele dag die ons van plek A naar plek B en weer terug zou brengen. De Inka ruïnes waren mooi om te zien, het was een laboratorium waar de Inkas experimenteerde met het groeien van gewassen op verschillende hoogtes en met verschillende sterkte van zonlicht. De zoutmijnen waren ook een magisch gezicht, het waren allemaal witte plateaus die uit de bergen staken bedekt met zout. Ik was er op de een of andere manier erg van onder de indruk. Terug in de bus heb ik een beetje bijgeslapen en s avonds heb ik voor het eerst in mijn leven cavia gegeten. Het is geen cavia zoals wij die als huisdieren kennen in Nederland, maar het is een iets groter beest van 20 centimeter of iets. Het was best lekker moet ik eerlijk toegeven. Je krijgt een poot waar je, net zoals bij kip, het vlees vanaf moet kluiven. Het vlees smaakte een beetje zoutig en het was nog best wel mals.

Zondag ben ik s middags naar Plaza de Armas gegaan, het centrale plein hier in Cusco waar alles zit, zelfs een Starbucks. Ik ben met Rebecca in de Mac gaan zitten om een beetje 'Westers' eten naar binnen te krijgen. Ik eet hier voornamelijk rijst, kip en rode aardappels, dus ik was aardig blij met een zoute burger. Nadat ik bijgekomen was van dit overheerlijke feestmaal ben ik samen met Rebecca naar een cafeetje gegaan. Plaza de Armas is omringd door een soort appartementen van 2 verdiepingen hoog met op de begane grond winkels en op de tweede verdieping cafeetjes. Je zit dan op balkonnetjes en kijkt over Plaza de Armas uit. Je kan zo rustig de omgeving en de mensen bestuderen die er rondlopen. Een van mijn favoriete dingen om te doen hier.

Maandag ben ik weer verder gegaan met mijn Spaanse lessen. Deze week heb ik eigenlijk niet veel bijzonders gedaan want ik ben een beetje ziek geworden. Vooral last van m'n maag, ik denk dat het ijs in mijn cola toch niet zo'n goed idee was haha.

Gister was het donderdag en ben ik weer voor het eerst sinds maandag naar school gegaan. Het was fijn om er weer even uit te zijn. Ik had mijn eerste salsa les deze avond en ik moet eerlijk zeggen dat het geweldig was. Het is een hele verleidelijke flirterige dans vind ik. Je moet veel bewegen en goed in het ritme zitten. Het ritme had ik aardig snel te pakken alleen de technieken waren af en toe nog een beetje lastig om onder de knie te krijgen. Ik ben blij dat ik het heb gedaan en ben erg onder de indruk van de schoonheid van de dans haha.

Vandaag is het vrijdag en heb ik eigenlijk niet veel gedaan dan mijn blog bijgewerkt en naar school gegaan. Ik ga zo dadelijk avond eten en over een paar uurtjes duik ik het nachtleven van Cusco in met mijn vrienden.

Hasta luego.

  • 24 Mei 2014 - 08:27

    Ole:

    Sup bro!
    Klinkt hartstikke vet! Leuk idee, zo'n blog. Je had me lang niet alles verteld op skype als ik dit zo lees ;).
    Vet dat je op salsa les zit, ik hoop dat je het snel kan leren en veel kan dansen haha. Veel plezier en we skypen nog wel een keer!


  • 24 Mei 2014 - 14:17

    Jan Van Hoorn:

    Hola Mathijs,
    Bedankt voor je bericht. Nou, dat is een heel verhaal. Kan me er iets bij voorstellen dat het toch vreemd is dat je zo maar in het diepe gegooid wordt. Alle verbindingen met thuis zijn verbroken en daar zit je dan. moederziel alleen in een vliegtuig naar een land waar bijna niemand je verstaat. Ik heb er bewondering voor joh. Ga het hele verhaal nog een keer doorlezen, samen met oma en dan laat ik nog wel wat van me horen. Je hebt in ieder geval al het een en ander gezien. Al naar het fort sacsayhuaman
    geweest? Dat heeft muren van enorme stenen en die zijn zo goed op en tegen elkaar gestapeld, dat je er nog geen blad papier tussen kan krijgen. Als we wisten hoe dit fort gebouwd is, zouden we raar opkijken. ET's?
    Has encontrada aun una chica guapa?
    Hasta entonces,
    Tu abuelo Juan

  • 25 Mei 2014 - 22:49

    Yvonne:

    lieve Mathijs,

    Hopelijk weer helemaal beter? Cola is wel goed voor je darmen (dan wel zonder ijs)
    Wat heb je in een korte tijd al veel gedaan/gezien/geroken/geproefd (en thee gedronken) etc.
    We vinden fijn dat je een blog hebt zodat we je reis en ervaringen mogen lezen. En knap dat je dit aangegaan bent.
    Vind je dit land 'mooier' dan Egypte? We hebben de indruk dat er in Peru meer cultuur is?
    Je zult ondertussen best al wat kunnen verstaan..... en al een behoorlijke conditie hebben opgebouwd (Salsa)
    Liefs van Ruud en Yvonne

  • 26 Mei 2014 - 15:49

    Danny:

    Hai Mathijs, ik vind het maar wat leuk om jou spannende avonturen op afstand te volgen. Jeetje ik kan me zo goed voorstellen dat je het naar je zin hebt, geniet er met volle teugen van en ik zal je verdere avonturen op de voet volgen!! Tot je volgende update...:-)

  • 26 Mei 2014 - 20:52

    Piet:

    Ha Mathijs, Kees stuurde je blog door en het is heel leuk om te lezen Veel dingen zijn zo herkenbaar! Hoewel, toen Kees en ik er waren was er nog geen McDonalds en Starbucks. Ik hoop dat je nog vele mooie momenten zult beleven maar in een stad als Cusco is dat eigenlijk wel zeker. En, vergeet het niet: de treinreis naar Puno/Titicacameer over de Altiplano. En ach, als je daar bent is het nog een klein stukje naar La Paz..... En ach, als je daar bent is het nog een klein stukkie naar de Salar de Uyuni...En ach, als je daar bent.....
    Groet Piet (vader Kees)

  • 26 Mei 2014 - 21:20

    Bianca:

    Aloha Thijs! Heerlijk om mee te lezen. En een mooie aanvulling op de skype gesprekken! Wat een mooie belevenissen allemaal. Haha, salsa les! Wie had dat nu gedacht. En uit vrije wil! Dat beloofd wat thuis. Hopelijk krijg je het daar ook een beetje warm van. Ennehhh als je de adviezen van Kees' vader volgt dan houd ik maar rekening met dat je nog een maandje extra weg bent. Er is zo veel moois te zien!
    Tot zo op skype!

  • 28 Mei 2014 - 13:52

    Verhoevjes En Max:

    hoi Thijs, geweldig om je lange verhaal te lezen. Zeker een aanvulling op onze skypegesprekken :)
    We zullen af en toe eens kijken of er weer nieuws is en wensen je tot die tijd veel plezier daar. Geniet ervan.
    xx

  • 30 Mei 2014 - 07:19

    Jose:

    Hoi Thijs
    Ik lees tussen de regels door dat je het geweldig naar je zin hebt 9ben stiekem een beetje jaloers) Ik heb met veel plezier je verhalen gelezen. Stoer hoor dat je op salzales zit en leuk.
    Groetjes José xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cuzco

Mijn eerste reis

Vrijwilligerswerk in Peru.

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2014

Cusco 2

24 Mei 2014

Cusco week 1 en 2.
Mathijs

Een mooie, leuke, lieve jongen die het lef heeft genomen Spaans te studeren in Cusco om vervolgens vrijwilligerswerk met kinderen te doen in Cusco. En uiteraard ook veel andere dingen.

Actief sinds 06 Mei 2014
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 1772

Voorgaande reizen:

07 Mei 2014 - 07 Augustus 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: